Een spannend dagje

In het pikke donker staan we zelfs nog voordat de brulapen wakker zijn op.

Om 04.30 vertrekt onze boot naar de overkant richting Tortuguero village om op zoek te gaan naar een uitkomend nest. De gids Laura heeft aangegeven waar we ongeveer moeten zoeken.

We zien allemaal sporen van aan land gekomen schildpadden en op een gegeven moment zien we een schildpad die nog bezig is zijn nest te bedekken, het is te donker om goede foto´s te kunnen maken dus we lopen nog even verder.

1 van de groep heeft een nest gespot waar nog wat schilpadjes in zitten, maar ze komen er niet uit. We besluiten om ze een handje te helpen, zo fantastisch om het instinct van deze kleintjes te zien. Op het moment dat ze op de rand zijn gezet maken ze een spurt richting zee, en het maakt niet uit als ze op hun rug vallen draaien ze zich zo weer om. We hebben op deze manier 4 schilpadjes geholpen maar of ze ook echt overleven. Van de 100 schilpadjes die uitkomen overleeft er maar 1.

Aansluitend om 06.00 gaan we op de kanalentocht, we zitten net in de boot en het begint te regenen, de poncho´s voor het eerst uit de tas. Maar ook bijzonder om ditmee te maken, want daarna gaan de vogels zich drogen. We zien verschillende soorten. De rest van de dag even in de relax stand het is mooi weer, dus bij het zwembad gelegen even wat kleren gedroogd. Om 17.45 krijgen we te horen dat we bij de eerste groep eieren leggen zijn dat houdt in dat we van 18.00 - 20.0 gaan kijken.

We zien een schilpad uit zee komen, maar we moeten aan de kant zodat ze niet verstoord worden, een andere schilpad is al aan het leggen en dat mogen we zien. Het zijn net pingpong balletjes die naar beneden vallen. Blijkbaar legt deze geen 100 eieren en is het de laatste leg, en begint ze al met het toedekken van het nest. Wat een kracht zit er in de poten om het nest toe te dekken.

Als je ziet hoe groot ze zijn en dan hoe ze zich omkeren fantastisch om te zien. We sluiten de dag op een mooie manier af.

Sharon en Marco

Wauw jullie hebben een drukke vakantie niet veel rusten.
Leuk dat jullie zoveel verschillende dingen doen op een vakantie.
Als jullie thuis komen wordt het tijd om op vakantie te gaan want jullie zijn dan uitgeput, ha hah ha

Veel liefs vanuit New Zealand

Sahron, Mila en Marco