Op weg naar de walvissen

Vanochtend hebben we niets gepland staan, maar omdat ik door de rivier bijna niet heb geslapen besluit ik om mee te gaan op de ochtendwandeling van 06.00 uur. Onder begeleiding van een gids lopen we eerst door de tuin van de lodge, we zien kolibirie's en ook een tukan. Maar als er een tukan zit dan zit er geen Quetzal.

We lopen verder naar beneden langs de rivier en weer omhoog, we komen een specht tegen een aantal flycatchers en dan ineens zet de gids zijn statief neer en wijst ons op een Quetzal. We kunnen het bijna niet geloven er leven hier ongeveer 600 Quetzals en nu is het seizoen er niet voor, dus eerst zien en dan geloven! En ja hoor het is een jong vrouwtje wat een advocado aan het eten is ( dit zijn niet de advocado's zoals wij ze kennen, maar ze zien eruit als kleine zwarte bessen waar ook aan de binnenkant groen en een pit zit( Als ze zo'n advocado eet dan kunnen ze wel 15 - 20 minuten blijven zitten.

De zon komt langzaam haar kant op maar ze blijft in de schaduw zitten, de gids legt uit dat dit ook bescherming is, door haar groene veren valt ze in de zon meer op. We lopen verder om te kijken of er nog andere vogels te spotten zijn, een mooie oranje - rode vogel en nog wat kolibrie's. Als we teruglopen is het wijfje iets verplaatst waardoor ze nu beter te zien is, maar op het moment dat ik mijn toestel in de aanslag heb vliegt ze weg. We gaan terug naar de lodge om aan te schuiven bij het ontbijt van 08.00.

Om 10.30 vertrekken we naar Marina Balleno, hier slapen we bij de Rio Tico safari lodge, en nu begrijp ik waarom! Het zijn namelijk tenten waar we in gaan slapen, temidden van de bossen en direct aan de rivier (jawel dat wordt weer niet goed slapen) . Deze lodge is in het beheer van een Nederlander Klaas die hier voor 4,5 jaar terug naar toe is gegaan met zijn gezinnetje. Het is allemaal netjes voor elkaar.

VNC Asia Travel